fbpx

ΜΠΡΙΖΟΛΑ ΜΟΣΧΑΡΙΣΙΑ Ή ΧΟΙΡΙΝΗ ?

Πάλι Κυριακή , πάλι τραπέζι με την οικογένεια ή τους φίλους και πάλι η απορία αν  θα  προτιμήσουμε  μια μοσχαρίσια ή μια χοιρινή μπριζόλα. Αν θέλουμε να πούμε τα πράγματα με  το όνομά τους θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι είμαστε ένας λαός κρεατοφάγων. Αρκεί να περάσουμε ένα μεσημέρι Κυριακής έξω από μια ταβέρνα και να δούμε όλους αυτούς που προτιμούν τις πιατέλες με τα κρεατικά , έναντι των θαλασσινών ή του ψαριού γενικότερα. Ισχύει δε ότι θεωρούμε πως αν το μενού δεν περιέχει κάποιο κρέας τότε έχουμε μείνει σχεδόν νηστικοί μιας και στο μυαλό των περισσοτέρων υπάρχει πως « το ψάρι είναι φρούτο»,

Συνήθως σε μια ταβέρνα πρώτη στην προτίμηση έρχεται η μπριζόλα η οποία μπορεί να είναι είτε μοσχαρίσια , είτε χοιρινή . Ειδικά η μοσχαρίσια λόγω του μεγέθους της ψήνεται καλύτερα στα κάρβουνα παρά σε φούρνο. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που την παραγγέλνουμε πιο συχνά όταν είμαστε σε μια ταβέρνα. Το αντίθετο συμβαίνει με την χοιρινή  μπριζόλα ή οποία είναι πιο μικρή και ψήνεται πιο εύκολα και γρήγορα από μια νοικοκυρά στο σπίτι .

Η μοσχαρίσια μπριζόλα προέρχεται από ζώα ηλικίας ενός έτους έως 18 μηνών περίπου. Το ψαχνό της είναι τρυφερό , χωρίς λίπος ανάμεσα στις ίνες και έχει ανοιχτό κόκκινο χρώμα. Αν το ζώο είναι πολύ νεαρό , έως 4 μηνών, τότε η μπριζόλα αποκαλείτε  “γάλακτος ” και έχει πιο φωτεινό χρώμα.  Η κλασική μοσχαρίσια μπριζόλα γίνεται από τα πλευρά του ζώου.  Μειονέκτημα του μοσχαρίσιου κρέατος είναι ότι το περισσότερο λίπος του είναι ενδομυϊκό, οπότε ακόμη και αν αφαιρέσουμε το ορατό, η μείωση είναι μικρή, Το θετικό όμως για το  μοσχαρίσιο κρέας είναι ότι αποτελεί πολύ καλή πηγή σιδήρου καλύπτοντας περίπου το 15% των συνιστώμενων ημερήσιων αναγκών, αποτελώντας έτσι μια καλή επιλογή για άτομα που χρειάζονται να αυξήσουν την πρόσληψη σιδήρου .

Όσον αφορά το χοιρινό κρέας η ποιότητά του εξαρτάται κυρίως από την τροφή του ζώου. Η χοιρινή μπριζόλα προέρχεται από τα πλευρά , είναι μικρότερη σε μέγεθος από τη μοσχαρίσια και το ψαχνό της έχει ανοιχτό ροζ χρώμα με άσπρο λίπος . Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι το περισσότερο λίπος είναι ορατό, πράγμα που σημαίνει ότι αφαιρώντας το «πέφτουμε» κατά 2/3 σε λίπος και χοληστερόλη, κάνοντας το μια εξαιρετικά light επιλογή . Οπότε άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος ή αντιμετωπίζουν καρδιαγγειακά προβλήματα, μπορεί να προτιμήσουν το χοιρινό στη διατροφή τους, είτε επιλέγοντας άπαχα μέρη, είτε αφαιρώντας το ορατό λίπος.

Η  θερμιδική διαφορά του χοιρινού σε σχέση  με το μοσχάρι είναι πολύ μικρή. Πιο συγκεκριμένα, 100 γρ. άπαχου χοιρινού κρέατος μας δίνουν περίπου  105 θερμίδες ενώ 100 γρ. άπαχου μοσχαρίσιου κρέατος 108 θερμίδες. Σημασία όμως δεν έχουν οι θερμίδες αλλά τα λιπαρά. Σε περίπτωση που θέλετε να χάσετε βάρος η καλύτερη επιλογή είναι το χοιρινό , διότι περιέχει λιγότερες θερμίδες και λιπαρά ενώ αν θέλετε να αυξήσετε το βάρος σας, η καλύτερη επιλογή θα ήταν το μοσχάρι.  Επίσης αν έχετε πρόβλημα με τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα σας τότε προτιμήστε μια μέτρια χοιρινή μπριζόλα (αφαιρώντας το ορατό λίπος ) η οποία περιέχει 40γρχοληστερόλης , από την αντίστοιχη μοσχαρίσια που θα σας επιβαρύνει με 84 γρ χοληστερόλης.

Συμπερασματικά :

Το χοιρινό και το μοσχάρι είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, σίδηρο, ψευδάργυρο και σελήνιο, περιέχουν  σημαντικές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β   και είναι πλούσια σε ιχνοστοιχεία.

Το χοιρινό ,περιέχει λιγότερες θερμίδες, λιγότερο λίπος και λιγότερο κορεσμένο λίπος σε σχέση με το μοσχάρι. Ωστόσο, το μοσχάρι περιέχει περισσότερο σίδηρο ,σχεδόν διπλάσια ποσότητα σε σύγκριση με το χοιρινό ,γι αυτό και θεωρείτε πιο θρεπτικό και είναι η αποκλειστική τροφή για την αντιμετώπιση της αναιμίας.