Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός

Ο Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός (Basal MetabolicRate -BMR) είναι η ελάχιστη ενέργεια που χρειάζεται ο οργανισμός  για να πραγματοποιήσει τις ζωτικές  λειτουργίες , το αναπνευστικό, το κυκλοφορικό, το νευρικό σύστημα και τα υπόλοιπα όργανα. Είναι δηλαδή ο αριθμός των θερμίδων που καταναλώνει ο άνθρωπος ημερησίως  όταν είναι σε ηρεμία ( ανάπαυση ) 

Ο Βασικός Μεταβολισμός μπορεί να διαφέρει σημαντικά από άτομο σε άτομο, καθώς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Μερικοί από αυτούς είναι:

  • Μέγεθος σώματος. 

Οι άνθρωποι με μεγαλύτερο μέγεθος (π.χ. ύψος) έχουν κατά κανόνα υψηλότερο βασικό μεταβολισμό.

  • Σύσταση σώματος.

Αν δύο  άτομα έχουν κοινά χαρακτηριστικά ύψους, βάρους και ηλικίας, αλλά διαφέρουν ως προς τη σύσταση σώματος, αυτός με το μεγαλύτερο ποσοστό μυϊκής μάζας  θα έχει υψηλότερο βασικό μεταβολισμό, δηλαδή θα χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για τις βασικές λειτουργίες του

  • Φύλο. 

Οι άντρες έχουν, συνήθως, μεγαλύτερο μέγεθος σώματος και περισσότερη μυϊκή μάζα και επομένως μεγαλύτερο βασικό μεταβολισμό.

  • Ηλικία.

Τα παιδιά, λόγω της ανάπτυξης έχουν μεγαλύτερο βασικό μεταβολισμό σε σχέση με τους ενήλικες. Επίσης, τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας  έχουν μικρότερο βασικό μεταβολισμό, κυρίως λόγω της απώλειας μυϊκής μάζας που επέρχεται. Γενικά, και στα δύο φύλα, σε κάθε δεκαετία έχουμε μείωση  του βασικού μεταβολισμού κατά 2-3%, αναλόγως το πόσο γυμνασμένο είναι το άτομο.

  • Ιδιαίτερες καταστάσεις.

Σε γυναίκες, η εγκυμοσύνη και ο θηλασμός αυξάνουν τις ενεργειακές ανάγκες, ενώ η εμμηνόπαυση τις μειώνει.

  • Ψυχολογικοί παράγοντες.

 Το στρες, αλλά και άλλες έντονες ψυχολογικές καταστάσεις μπορούν να επηρεάσουν το βασικό μεταβολισμό.

  • Εξωτερικοί παράγοντες.

Η θερμοκρασία του περιβάλλοντος επηρεάζει τον βασικό μεταβολισμό διότι το σώμα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να διατηρήσει την δική του θερμοκρασία σταθερή.

Η μέτρηση του βασικού μεταβολισμού  στηρίζεται στη μέθοδο της έμμεσης θερμιδομετρίας.

Όταν γνωρίζουμε το βασικό μεταβολισμό μπορούμε να υπολογίσουμε ακριβώς πόσες θερμίδες χρειάζεστε την ημέρα για να διαχειριστείτε το βάρος σας με επιτυχία . Η μέτρηση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική στην περίπτωση που θέλετε να χάσετε βάρος αλλά και στην περίπτωση που γυμνάζεστε και θέλετε να χάσετε λίπος γιατί μπορούμε να υπολογίσουμε τις θερμίδες που θα πρέπει να έχει το διαιτολόγιο σας προκειμένου να χάσετε λίπος και όχι μυϊκή μάζα. 

Για να υπολογιστεί σωστά ο βασικός σας μεταβολισμός θα πρέπει

  • Να μην έχετε φάει ή πιει κάτι (εκτός από νερό) για 4 ώρες πριν τη μέτρηση.
  • Να μην έχετε κάνει έντονη φυσική δραστηριότητα τις τελευταίες 24 ώρες πριν τη μέτρηση.
  • Να μην έχετε καπνίσει 4 ώρες πριν τη μέτρηση

Ο χρόνος μέτρησης είναι ΜΟΝΟ 2 λεπτά!!

Λαμβάνουμε άμεσα αποτελέσματα μετρήσεων ( 1) Επίπεδα μεταβολισμού σε ηρεμία   (2) Πηγές ενέργειας, δηλ. αν το σώμα μας καίει υδατάνθρακες ή λίπος ή τον συνδυασμό τους!

Δημιουργούμε αυτόματα το χρονικό στόχο επίτευξης βάρους σύμφωνα με το προτεινόμενο πλάνο Διατροφής και Άσκησης που θέτει ο Διαιτολόγος.

Ενημέρωση και άμεση αποστολή στοιχείων μέτρησης μέσω προσωποποιημένου περιβάλλοντος.

Μαρία Παρίση
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Φόρμα επικοινωνίας Καλέστε μας